Home دراسات وبحوث الأساليب البلاغية العربية و أثرها في فهم النص الخطابي النبوي

الأساليب البلاغية العربية و أثرها في فهم النص الخطابي النبوي

by admin

ياسر عبد المطلب أحمد و مطر عبد الله إسحاق

المستخلص

جدير بأساليب البلاغة العربية أن يكون لها الأثر الكبير في فهم النص الخطابي النبوي، إذ أن البلاغة بأساليبها المختلفة تمثل روح الأدب وقيمته، فضلاً عن كونها أداة مهمة من أدوات النقد الأدبي العربي، إضافة إلى صلتها الحميمة بالدين؛ لأنها الأداة الكاشفة عن بلاغة القرآن الكريم, والحديث النبوي الشريف.
ولهذا تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر أساليب البلاغة العربية في فهم النصوص الخطابية للنبي- صلى الله عليه وسلم- ولا تتأتى معرفة جمال تلك النصوص وسرّ إبداعها إلا من خلال التحليل الأدبي الرفيع للأساليب البلاغية التي تحتويها تلك الخطب.
كما اهتمت الدراسة –أيضاً-بالجانب الفني, والجانب الجمالي للنص الخطابي النبوي الشريف حيث كشفت عن أسرار الجمال ودقة التعبير من خلال أساليب البلاغة التي تعمل على تصوير المعنى تصويراً يُفضي إلى توضيح المعاني, ويساعد على فهم النص الخطابي النبوي.
كما انتهت الدراسة بنتائج مهمة يمكن أجمالها في أن النصوص الخطابية النبوية اشتملت على العديد من الصور بيانية المستمدة من معين الإسلام الصافي, وكذلك اشتملت على صور من جوانب الحياة المختلفة, وهذا ما بينته هذه الدراسة في ثناياها.

 

 

 

 

 

Arab rhetorical methods and their impact on understanding the text of the Prophet’s speech –  A critical rhetorical Study.
Dr. Yasser Abdelmutallab Ahmed – Associate Professor ( )
Dr. Matar Abdallah Is`haq – Assistant Professor ( )
Abstract of the study
It is worthy of the methods of Arabic rhetoric to have a great impact on the understanding of the text of the prophetic speech, as the rhetoric in its different ways represent the spirit of literature and its value, as well as being an important tool of Arab literary criticism, in addition to its intimate link with religion; it is the tool revealing the eloquence of the Holy Qur`an, And the Prophet’s Hadith.
The purpose of this study is to uncover the effect of Arabic rhetoric on understanding the texts of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The knowledge of these texts and the secret of their creation is only derived from the literary analysis of the rhetorical methods contained in these speeches.
The study also focused on the artistic aspect and the aesthetic aspect of the Prophet’s speech. It revealed the secrets of beauty and the accuracy of expression through the methods of eloquence which work to portray the meaning as a picture that leads to clarifying meanings and helps to understand the prophetic text.
The study also concluded with important results that can be summed up in the fact that the Prophet’s texts included many graphic images derived from the pure Islam, as well as images of different aspects of life, as illustrated in this study.

 

You may also like

Leave a Comment