Home دراسات وبحوث المسؤولية الدولية عند إنتهاك الموارد المائية وقت النزاعات المسلحة

المسؤولية الدولية عند إنتهاك الموارد المائية وقت النزاعات المسلحة

by admin

مصطفي عثمان عبدالله عبد الكريم و حامد سليمان حموده الزافي

المستخلص

هدفت هذه الدراسة والتي جاءت بعنوان: (المسؤولية الدولية عن انتهاك الموارد المائية وقت النزاعات المسلحة) إلى بيان المسؤولية الجنائية الدولية للأشخاص المعنوية والطبيعية إثر الاعتداء على الموارد المائية ومنشآتها وما يترتب على ذلك من مسؤولية، كما جاءت مشكلة البحث في هل الأفعال والتصرفات التي تقع من انتهاك للموارد المائية ومنشآتها من جانب القوات المسلحة لطرفي النزاع وهل يترتب على ذلك مسؤولية على رئيس الدولة أو القادة العسكريين؟ .واتبع الباحث في ذلك المنهج الاستقرائي التحليلي، وجاءت أهم النتائج في: أن الجرائم التي يرتكبها رؤساء الدول والقادة ضد الموارد المائية ومنشآتها أوقات النزاعات المسلحة أصبحت المساءلة فيها من المبادئ المقررة على المستوى الدولي ولا يجوز الدفع بحصاناتهم، كما لا يعفى من هم تحت إمرتهم من المسؤولية والعقاب استنادا على طاعة الأوامر وتنفيذ التعليمات.
وكانت التوصيات: ضرورة ملاحقة مرتكبي الجرائم ضد الموارد المائية ومنشآتها ومحاكمتهم أمام محاكم مختصة إقليمياً ودولياً.، ثم زيل البحث بفهرس المصادر والمراجع.

 

 

 

 

ABSTRACT
The study, entitled “International Responsibility for the Violation of Water Resources in Times of Armed Conflict”, aimed at clarifying the international criminal responsibility of moral and natural persons, the impact of the attack on water resources, its origin and the consequent responsibility. Is a violation of the water resources and their establishment by the armed forces of the parties to the conflict, and does this entail responsibility for the Head of State or military commanders?
The study used the inductive analytical method, and the most important results were in:
That the crimes committed by heads of State and leaders against water resources and their origin at the time of armed conflict have become a matter of internationally recognized principles, immunity cannot be invoked, and those under their responsibility are not subject to liability and punishment based on obedience to orders and instructions.
The recommendations were: the necessity of prosecuting the perpetrators of crimes against water resources and their origin and trial before competent courts regionally and internationally, and the search end by table  of sources
and reference.

 

You may also like

Leave a Comment