Home دراسات وبحوث تاريخ التعليم في الدولة المهدية في السودان

تاريخ التعليم في الدولة المهدية في السودان

by admin

أسامة عبدالله محمد الأمين

المستخلص

تتناول هذه الدراسة تاريخ التعليم في الدولة المهدية  في السودان خلال الفترة من  (1881ــ  1898م) متتبعة مساره المختلفة . وتهدف الدراسة  إلى توضيح  الدور الذي قامت به الدولة المهدية في نشر التعليم في السودان .
انتهجت الدراسة المنهج التاريخي الوصفي التحليلي , كما اعتمدت الدراسة في جمع المادة العلمية التاريخية على مجموعة من المصادر والمراجع التي تناولت موضوع تاريخ التعليم في السودان خلال فترة الدولة المهدية .
توصلت الدراسة  إلى عدة نتائج أهمها أن الدولة المهدية هي أول من أدخل تجربة التعليم الخاص في السودان

 

.
Abstract
This study deals with the history of education in Sudan during the Mahdia state of Sudan (1881 – 1898) following its different paths. The study aims at clarifying the role played by the Mahdist State in expanding the education in Sudan.
The study followed the historical descriptive analytical method. In collecting historical scientific material the study used a number of sources and references that dealt with the subject of  history of education in Sudan during the period of Mahdia State .
The study reached several conclusions, the most significant  is that, the Mahdia State is the first  who introduced the experience of private education in Sudan .

 

You may also like

Leave a Comment