Home دراسات وبحوث جدوى القوانين التي تنظم إجراءات التحكيم في مجال التجارة و الإستثمار

جدوى القوانين التي تنظم إجراءات التحكيم في مجال التجارة و الإستثمار

by admin

عبد الرحمن أحمد مساعد

المستخلص

تأتى هذه الدراسة لتسليط الضوء على فاعلية قوانين التحكيم كوسيلة لفض المنازعات التي تعترى النشاط التجاري والاستثماري وتعريف دور وأهمية التحكيم وكشف مواطن الضعف في التشريع الحاكم لإجراءات التحكيم.
وبما أن التحكيم بوصفه وسيلة ودية للفصل في المنازعات التي تنشأ بسبب العقود التجارية والاستثمارية والهندسية يكون هو أفضل وسيلة لفض هذه المنازعات، نتيجة للفائدة التي يعود بها على الأطراف ومن أهمها أنه يمثل ضماناً للمستثمرين والمقاولون والتجار ضد القرارات التي تصدر من جانب الدولة ويمثل النص عليه في القوانين الوطنية في الدول النامية وسيلة لجذب المستثمرين للاستثمار بها , هذا بالإضافة إلى بقية الامتيازات الخاصة بالتحكيم في منازعات التجارة والاستثمار والمقاولات، والتي لا تقارن بالعيوب التي يمكن أن يتعرض لها اذا ما أخضعنا منازعاتها للقضاء العادي.
وخرجت الدراسة بعدة نتائج تسهم بسهم في هذا الجانب منها قلة كتابات القانونيين السودانيين في مجال التحكيم الشيء الذي يستدعى ضرورة الاهتمام بهذا الموضوع والإسهام البحثي حتى يتم إثراء المكتبة السودانية في هذا الجانب. وتوصيات منها إدراج مادة التحكيم ضمن مواد القانون الأساسية في الجامعات حتى يستوعب الطالب هذه المادة بكافة جوانبها علماً بأن التحكيم التجاري يشمل كافة منازعات التجارة والبترول،والهندسة .. الخ. لاسيما وأن السودان في الوقت الحاضر يشهد عهداً واعداً في مجال الاستثمار التجاري الدولي

 

 

Abstract
This study is intended to highlight the effectiveness of arbitration laws as a means of resolving disputes that affect commercial and investment activity, identify weaknesses and define the role and importance of arbitration.
Arbitration as a friendly means of adjudicating disputes arising out of commercial, investment and engineering contracts is the best way to resolve these disputes, as a result of the benefit to the parties, the most important of which is the guarantee of investors, contractors and traders against decisions issued by the State and represented in the laws In addition to the rest of the privileges of arbitration in investment disputes, which are not comparable to the defects that could be exposed if we are subject to disputes for the ordinary judiciary.
The study included a number of recommendations, the most important of which is the text of the arbitration law to include the arbitration material in the basic articles of law in the universities so that the student can absorb this article in all its aspects, knowing that commercial arbitration includes all disputes of petroleum trade, engineering, Especially that the state at present is witnessing a promising era in the field of international commercial investment, the lack of writings of Sudanese jurists in the field of arbitration. We hope that they will pay attention to this subject until the Sudanese library is enriched in this regard

 

 

 

 

You may also like

Leave a Comment